Sarcina principală a sistemului de admisie al motorului este să furnizeze cantitatea necesară de oxigen către motor. Totuși, împreună cu oxigenul, în motor pot pătrunde praf și particule nocive care pot afecta funcționarea eficientă sau, mai rău, pot deteriora motorul.
Pentru a preveni acest lucru, motorul este echipat cu un filtru de aer.
Ce este acest filtru?
Un filtru de aer tipic pentru motocicletă constă dintr-un strat (sau mai multe straturi) de element filtrant, susținut de un cadru din plastic ușor sau cauciuc. Elementul filtrant în sine poate fi fabricat din mai multe materiale diferite, variind de la câteva straturi de hârtie pliată, fibre de bumbac cu fire de carbon, spumă (poliuretan) sau plasă metalică. Unele dintre aceste materiale asigură un flux de aer mai bun, în timp ce altele pot fi curățate și refolosite.
Indiferent de tipul și materialul filtrului, scopul său este același – să capteze particulele de praf și alte impurități care pătrund odată cu aerul și să le elimine înainte ca aerul să intre în camera de ardere.
Cum funcționează filtrul?
Filtrul de aer este situat chiar la intrarea în sistemul de admisie a aerului al motorului și reprezintă prima și ultima linie de protecție a motorului.
Atunci când motorul funcționează și sistemul aspiră aerul necesar, acesta trece prin filtrul de aer unde este curățat de toate elementele și particulele dăunătoare pentru buna funcționare, ajungând astfel în motor complet filtrat.
Trebuie schimbat filtrul de aer?
Ca orice consumabil, filtrele de aer au o durată de utilizare după care trebuie înlocuite. Frecvența schimbării depinde atât de modelul motocicletei și recomandările producătorului, cât și de tipul filtrului, traseele pe care circuli și numărul de kilometri parcurși.
Motocicliștii cu experiență spun că, cu o întreținere corectă și curățare anuală, schimbarea filtrului poate fi amânată până la două-trei ani. După această perioadă, însă, înlocuirea este obligatorie.
Cum se schimbă filtrul de aer la motocicletă?
Vestea bună este că schimbarea filtrului nu necesită cunoștințe sau unelte speciale și, chiar dacă nu ești foarte priceput la reparații, poți să îl schimbi singur.
Schimbarea durează între 5 și 20 de minute, iar unealta de care ai nevoie este doar o șurubelniță (cheie combinată sau clichet).
Pe lângă șurubelniță, pregătește o lavetă curată și un filtru de aer nou.
Pași pentru schimbarea filtrului
Primul pas este să te asiguri că ai filtrul de aer potrivit. Trebuie să știi dacă motocicleta ta are filtru de hârtie sau alt tip. Dacă nu l-ai schimbat până acum și nu ești sigur ce filtru îți trebuie, verifică documentația motocicletei sau cere sfatul consilierilor din magazinul de piese auto de unde îl vei cumpăra.
După ce ai filtrul corect, trebuie să localizezi unde se află la modelul tău de motocicletă. Aceasta este important deoarece, în funcție de marcă și model, filtrul poate fi amplasat în locuri diferite.
La unele modele, filtrul se găsește sub șa sau sub rezervor, ceea ce complică puțin accesul și durează mai mult să ajungi la el. Din fericire, la majoritatea modelelor este poziționat pe partea laterală, ceea ce ușurează semnificativ procesul de schimbare.

De aceea, inspectați cu atenție și găsiți unde se află filtrul de aer al motocicletei dvs., apoi asigurați-vă un acces facil la acesta.
Odată ce l-ați identificat, schimbarea este extrem de simplă. Trebuie doar să desfaceți cu o șurubelniță șuruburile capacului și să scoateți filtrul vechi.
După ce ați făcut acest lucru, tot ce vă rămâne de făcut este să curățați cu o lavetă curată locul unde se afla filtrul vechi, să montați cu grijă filtrul nou (fără să-l apăsați prea tare), să puneți capacul și să înșurubați șuruburile la loc.
Am învățat cum să schimbăm filtrul de aer la o motocicletă, dar să vedem care sunt principalele tipuri de filtre disponibile pe piață.
Dacă este pentru prima dată când schimbați un filtru, este firesc să căutați informații atât despre tipurile de filtre, cât și despre avantajele și dezavantajele acestora. Pentru a vă economisi timp, v-am pregătit o prezentare scurtă a principalelor tipuri de filtre de aer pe care le puteți găsi în aproape orice magazin de piese auto.
Filtre din spumă poliuretanică
Filtrele din „spumă” sunt folosite la multe modele de motociclete. Spuma din care sunt fabricate este un material foarte dens, care curăță eficient aerul ce intră în motor. Acest tip de filtre este foarte apreciat, deoarece pot fi spălate și reutilizate cel puțin încă o dată sau de două ori.
Unele modele de filtre poliuretanice (din spumă) sunt oferite în varianta unsă cu ulei, ceea ce le face și mai eficiente, deoarece uleiul ajută la captarea unui număr mai mare de particule dăunătoare, inclusiv cele mai mici.
Specialiștii recomandă schimbarea acestui tip de filtru dacă, după spălare (curățare), apar bule sau zgârieturi pe el sau dacă au fost parcurși între 15.000 și 20.000 km.
Filtre de hârtie
Acestea sunt cele mai ieftine și cele mai ușor de găsit filtre de aer disponibile pe piață. Acest lucru nu înseamnă însă că sunt de calitate slabă, dimpotrivă. Multe dintre motocicletele moderne folosesc exact acest tip de filtru, deoarece întreținerea lor este extrem de simplă, iar când vine timpul să fie schimbate, prețul unui filtru nou este aproape simbolic.
La fel ca filtrele din poliuretan, și filtrele de hârtie pot fi curățate și reutilizate. Dezavantajul acestui tip de filtru este că nu sunt foarte eficiente dacă mergeți cu motocicleta pe drumuri prăfuite, unde poluarea este mai mare. Dacă circulați mai mult prin oraș sau pe autostradă, filtrele de hârtie vă vor servi bine.
Important! Filtrul de hârtie poate fi folosit de una sau două ori după curățare, după care trebuie înlocuit cu unul nou. Schimbarea este necesară și după ce ați parcurs mai mult de 10.000 km.
K&N (filtre din bumbac pliat cu fire de carbon)
Acest tip de filtre sunt mai scumpe decât primele două tipuri, dar există un motiv pentru asta. Filtrele cu debit mare permit pătrunderea unui volum mai mare de aer, ceea ce duce la o ardere mai completă a combustibilului, la creșterea puterii maxime și a cuplului motorului. Și aceste filtre pot fi curățate și reutilizate, iar înlocuirea lor este recomandată după 15.000-20.000 km.
Ce se întâmplă dacă filtrul este murdar și nu este schimbat?
Deoarece funcția principală a acestui consumabil este să rețină praful și impuritățile, în timp se înfundă. Dacă nu este schimbat, după o perioadă începe să lase să treacă mai puțin aer decât este necesar pentru buna funcționare a motorului. Acest lucru creează un dezechilibru în raportul combustibil-aer, care alimentează motorul, și astfel se formează un mediu de lucru în care există mai mult combustibil decât aer. Din această cauză, cantitatea insuficientă de aer împiedică arderea completă a combustibilului în camera de ardere și, în consecință, duce la scăderea puterii motorului.
Cu alte cuvinte, un filtru înfundat conduce la un consum crescut de combustibil, scăderea puterii motorului și reacții lente ale acestuia. Dacă filtrul nu este schimbat și continuă să acumuleze impurități până se înfundă complet, acest lucru poate duce la imposibilitatea de a porni motorul.
În plus, dezechilibrul combustibil-aer creat de filtrul înfundat poate provoca probleme și în sistemul de răcire al motorului.
Care sunt simptomele care indică că filtrul de aer trebuie schimbat?
-
Filtrul și-a schimbat culoarea
Unul dintre cele mai evidente semne este schimbarea culorii filtrului. Filtrul nou are un aspect curat și proaspăt. În timp, impuritățile reținute îi schimbă culoarea, care devine maro sau negru. Dacă observați că filtrul dvs. de aer și-a schimbat culoarea, înseamnă că este timpul pentru curățare sau înlocuire. -
Creșterea consumului de combustibil
Dacă observați că motocicleta consumă mai mult combustibil decât de obicei, acest lucru poate fi cauzat de un filtru înfundat. Când filtrul este în stare bună, lasă să treacă exact cantitatea necesară de aer, ajutând la economisirea combustibilului. Dacă este înfundat, fluxul de oxigen scade, iar motorul compensează lipsa oxigenului prin creșterea consumului de combustibil. -
Dificultăți la pornirea motorului
Dacă trebuie să faceți mai multe încercări pentru a porni motorul, acest lucru poate indica faptul că filtrul este înfundat și trebuie înlocuit. -
Zgomote ciudate la motor
Un motor cu un flux bun de oxigen funcționează lin și uniform. Dacă, la pornire, auziți zgomote ciudate sau simțiți vibrații, cel mai probabil este cauzat de un filtru de aer defect sau înfundat. În acest caz, este bine să verificați și bujiile și, dacă este necesar, să le schimbați împreună cu filtrul. -
Scăderea puterii motorului
Dacă accelerația este tot mai lentă, iar motorul „trage” sau reacționează mai greu decât de obicei, verificați filtrul de aer, deoarece este foarte probabil ca motocicleta să sufere din cauza lipsei de oxigen. -
Fum negru sau scântei ies din țevile de eșapament
Când filtrul este înfundat, nu permite oxigenului să ajungă la motor. Motorul nu poate arde complet combustibilul, ceea ce poate duce la evacuarea unei părți din combustibil prin sistemul de eșapament. Dacă observați fum negru ieșind din țeava de eșapament, trebuie să verificați imediat și să înlocuiți filtrul (acum știți cum se schimbă filtrul de aer la o motocicletă).
-
Miros puternic de combustibil
Dacă simțiți un miros puternic de combustibil, cel mai probabil există o scurgere de benzină undeva în sistemul de evacuare. Acest lucru poate indica fie o fisură în rezervor, fie faptul că este timpul să curățați sau să înlocuiți filtrul de aer.