Каква е всъщност ролята на моторнотомасло?
Rolul principal al uleiului de motor este, desigur, să protejeze motorul motocicletei noastre. Vâscozitatea este una dintre cele mai importante proprietăți ale acestuia. Pentru cei care nu știu, vâscozitatea uleiului înseamnă literalmente gradul său de fluiditate, adică capacitatea de a curge. Din vâscozitate depinde capacitatea uleiului de motor de a lubrifia părțile mobile ale motorului.
Totuși, alegerea uleiului potrivit pentru motorul nostru nu este întotdeauna o sarcină ușoară, deoarece trebuie să ținem cont de anumiți factori de exploatare, dar și financiari. Funcționarea fără probleme, economia și durata de viață a motorului nostru depind de tipul de ulei pe care îl vom alege.
Pentru un ulei de încredere cu o bună capacitate de ungere, este important ca vâscozitatea să fie suficient de scăzută pentru a curge ușor la temperaturi joase și suficient de ridicată pentru a asigura o ungere eficientă la temperaturi ridicate. Vâscozitatea determină dacă un anumit ulei de motor este potrivit pentru motorul nostru în diferitele sezoane ale anului.
Ce semnifică cifrele de pe recipientele de ulei de motor?
Uleiurile pentru motociclete se împart în uleiuri pentru motoare în doi timpi și patru timpi. Numerele de pe ambalajele uleiurilor de motor se referă la vâscozitate. Acestea sunt stabilite pe baza unei scale definită de Societatea Americană a Inginerilor Auto (Society of Automotive Engineers – SAE).
De aici provine și abrevierea SAE. Societatea a stabilit standarde pentru clasele de vâscozitate. În anul 1911, aceasta a creat standarde pentru uleiurile de motor. SAE compară vâscozitatea uleiurilor la temperatura de 100 °C, care este temperatura aproximativă a uleiului în lagărele arborelui cotit.
Pe măsură ce temperatura crește, vâscozitatea scade. La aproximativ 100 °C, uleiurile minerale devin mai „subțiri“ și proprietățile lor de protecție scad. De obicei, uleiurile de motor au două numere, ceea ce înseamnă că nu sunt fluide newtoniene.
Societatea inginerilor auto împarte uleiurile în categorii:
Uleiuri de iarnă
Numele lor sugerează că nu sunt potrivite pentru vreme caldă. Acestea sunt marcate cu litera „W“, care indică faptul că vâscozitatea produsului îl face potrivit pentru utilizare în timpul iernii. În fața acestei litere se află întotdeauna cifra 5, care indică temperatura minimă la care uleiul previne uzura motorului la pornirea la rece.
A doua cifră după literă indică grosimea uleiului în timpul funcționării la temperaturi ridicate. Marcajele pentru uleiurile de iarnă sunt de obicei: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. Temperatura de -35 °C este considerată temperatura de pornire, corespunzătoare clasei 0. Următoarele clase, cum ar fi 10W, indică o creștere a temperaturii cu 5 °C.
Uleiul cu marcajul 5W va avea proprietăți bune de funcționare la temperaturi de până la -30 °C, iar limita superioară de temperatură pentru un ulei marcat 10W este în jur de -25 °C. Cu cât cifra este mai mare, cu atât capacitatea de ungere este mai bună. Cu cât cifra este mai mică, cu atât uleiul este mai fluid la temperaturi scăzute și cu atât protejează mai bine motorul la pornirea în lunile de iarnă.
Totuși, uleiurile al căror număr după litera W este ridicat sunt mai groase și circulă mai lent prin sistemul motorului, ceea ce le face nepotrivite pentru utilizare la temperaturi scăzute.
Uleiuri de vară
Acestea oferă o ungere bună a componentelor motorului la temperaturi ridicate, dar nu pot asigura o protecție adecvată în condiții de temperaturi scăzute. Ele sunt marcate cu cifre precum 20, 30, 40, 50 și 60, care indică vâscozitatea cinematică la 100 °C, și nu temperatura maximă a mediului înconjurător, așa cum se crede adesea greșit. Marcajele obișnuite pentru uleiurile de vară sunt SAE 20, SAE 30, SAE 40 și SAE 50.
Uleiuri pentru toate anotimpurile
Acest tip de uleiuri reprezintă o alegere bună atât pentru sezonul cald, cât și pentru cel rece, fiind printre cele mai populare. Eticheta lor indică caracteristicile pentru temperaturile minime și maxime la care pot fi utilizate.
Unele dintre uleiurile pentru toate anotimpurile sunt marcate 5W-30, 10W-60, 15W-40, 20W-50. Acestea sunt o opțiune relativ economică, eliminând necesitatea schimbării uleiului de două ori pe an.
Va scriem câteva sfaturi
Dacă conducem în principal în climat cu ierni reci, folosim motocicleta mai mult în oraș, iar garajul în care o depozităm este de obicei rece, atunci uleiurile cu marcaj 0W sau 5W sunt o alegere potrivită pentru noi.
Dacă motorul nostru este mai vechi și există jocuri între perechile de frecare, este indicat să alegem un ulei cu vâscozitate mai mare.
Se recomandă utilizarea uleiurilor din cele mai noi clase, deoarece acestea sunt fabricate folosind tehnologii mai ecologice și oferă o economie și siguranță mai mare.
Un fapt interesant este că la uleiurile de motor funcționează dinamica newtoniană a fluidelor. Deoarece majoritatea lubrifianților minerali sunt fluide newtoniene, la presiuni mai mari sau temperaturi mai scăzute, vâscozitatea lor crește.
Totuși, există fluide care nu respectă legile lui Newton, cunoscute sub numele de fluide non-newtoniene. Vâscozitatea acestora poate scădea odată cu creșterea temperaturii până la atingerea unui punct critic, după care fluidul poate deveni mai vâscos.
În ultimii ani, producătorii de uleiuri pentru motoare au făcut o descoperire valoroasă. Ei au adăugat anumiți polimeri de carbon în lubrifianții minerali, transformându-i în fluide non-newtoniene. Astfel, acestea pot oferi o protecție mai bună motorului motocicletei în diferite condiții. Acești polimeri de carbon sunt numiți modificatori de vâscozitate.