Este important să avem grijă de întreținerea motocicletei noastre, pentru ca aceasta să nu ne ofere surprize neplăcute pe drum și să ne asigure siguranță. Acest lucru include și aerisirea ambreiajului. Ambreiajul este o parte importantă a motocicletei noastre, care nu trebuie subestimată.
Aerisirea corectă a ambreiajului îi garantează funcționarea corespunzătoare. De obicei, aceasta este o componentă durabilă, rezistentă la uzură. Totuși, este necesar să verificăm periodic cantitatea de lichid din rezervor.
Ce este ambreiajul pe scurt?
Ambreiajul este un dispozitiv mecanic al cărui rol este să conecteze și să deconecteze transmiterea puterii de la arborele cotit al motorului către cutia de viteze, la dorința șoferului. Întregul ansamblu al ambreiajului este compus din:
● volant
● disc de fricțiune
● disc de presiune
● rulment axial
Ambreiajele se împart în mai multe tipuri:
● ambreiaj mecanic
● ambreiaj centrifugal
● ambreiaj electromagnetic
● ambreiaj hidraulic
Ambreiajul conține un rezervor cu lichid de frână. Ambreiajul principal este conectat la ambreiajul secundar prin furtunuri.
Rolul ambreiajului este să permită motorului autovehiculului sau motocicletei să funcționeze chiar și atunci când vehiculul este oprit. De asemenea, ambreiajul ne ajută să schimbăm treptele de viteză de la mică la mare și invers.
Acest lucru este important deoarece schimbarea treptelor de viteză fără eliberarea ambreiajului va duce la încărcări bruște. Acest lucru, în final, poate cauza defectarea angrenajelor și a sistemului de transmisie. Ambreiajele asigură transferul energiei de la motor prin transmisie și apoi către roțile motoare.
Când apăsăm pedala ambreiajului, lichidul de frână curge din cilindrul principal către cilindrul secundar, aplicând presiunea necesară pentru a acționa ambreiajul și pentru a permite schimbarea treptelor de viteză la cutia de viteze manuală.
Sistemul de ambreiaj hidraulic oferă un confort mai mare la apăsarea pedalei pentru schimbarea vitezelor, comparativ cu ambreiajul cu sistem cu cabluri. Sistemul hidraulic este închis, la fel ca frânele față și spate.
Majoritatea ambreiajelor hidraulice dispun de un singur cilindru principal, însă la unele vehicule se folosește un singur cilindru pentru sistemul de frânare și pentru ambreiaj.
De fiecare dată când deschidem sistemul hidraulic, trebuie să-l aerisim pentru a elimina eventualele buzunare de aer formate. Buzunarele de aer împiedică funcționarea corectă a sistemului hidraulic. Sarcina noastră este să aerisim cilindrul secundar, care face parte din procesul de întreținere de rutină. Întreținerea include și schimbarea lichidelor motocicletei.
Există mai multe motive pentru care trebuie să acordăm atenție întreținerii ambreiajului nostru. Există câteva semne clare că trebuie să fim atenți pentru a preveni eventualele probleme cu ambreiajul motocicletei. Semnele pe care le urmărim indică faptul că, cel mai probabil, ambreiajul nostru are nevoie de aerisire, în special cilindrul său secundar. Acesta face parte din sistemul hidraulic al ambreiajului cu transmisie manuală.
Se mișcă rapid levierul rezervorului în jos?
Este bine să verificăm și dacă eticheta mecanismului de acționare este deteriorată. Aceasta este supusă unei presiuni mari, la fel ca și inelul O, care are rolul de a asigura etanșeitatea cilindrului secundar.
Când cilindrul principal sau cel secundar începe să piardă lichid, acesta trebuie înlocuit împreună cu lichidul de frână. Adăugarea unor piese noi introduce oxigen în sistem, ceea ce asigură o funcționare lină a ambreiajului la apăsarea pedalei. Pentru a aerisi un ambreiaj hidraulic, trebuie să eliminăm aerul din pedala cilindrului secundar.
Inelul O trebuie să reziste la:
-
temperaturi ridicate ale motorului;
-
particule contaminante de pe drum;
-
exces de ulei provenit de la lanțuri;
-
alte substanțe care sunt dușmani ai cilindrului.
Punctul de fixare al ambreiajului se poate mișca haotic, în funcție de condițiile meteo. Din acest motiv, la achiziționarea unui ambreiaj nou, verificați mai întâi mecanismul de acționare.
Cum se aerisește ambreiajul?
Pașii principali pentru aerisirea ambreiajului:
-
Atașăm furtunul la șurubul de aerisire.
-
Deschidem șurubul de aerisire de la cilindrul secundar.
-
Folosim ajutorul unei a doua persoane care să apese și să mențină apăsat pedala ambreiajului, pentru a putea efectua cu ușurință aerisirea.
-
Închidem șurubul de la cilindrul secundar.
Schimbarea ambreiajului nu este o sarcină dificilă și nu ar trebui să fie o problemă pentru cei care au experiență în repararea motocicletelor. Cu uneltele potrivite, aceasta se poate realiza ușor și rapid. Dar dacă sunteți începător și nu dispuneți de experiența și uneltele necesare, vă sfătuim să apelați la un service autorizat.
Să trecem la treabă: pregătirea uneltelor necesare.
Avem nevoie de:
-
cheie pentru aerisirea frânelor
-
cheie standard – 8 mm sau 10 mm
-
lichid de frână
-
furtunuri transparente și curate (de exemplu cele pentru acvarii)
-
recipient uscat
-
picurător
-
sticlă goală de apă
-
cric sau platformă pentru ridicarea motocicletei
-
mănuși
-
ochelari de protecție
Putem folosi un dispozitiv de vid pentru aerisire, dacă dispunem de unul, precum și cârpe sau hârtie pentru curățare.
Acum suntem gata să începem aerisirea.
Unul dintre primele lucruri pe care trebuie să le facem este să verificăm nivelul lichidului de frână din cilindrul principal. Apoi, trebuie să localizăm șurubul/valva de aerisire de la cilindrul secundar, care este ținta noastră principală.
Dacă efectuăm întreținere de rutină, ne va trebui un picurător. Deschidem capacul rezervorului cilindrului principal și folosim picurătorul pentru a extrage lichidul de frână vechi, apoi punem lichid nou. Acum trebuie să completăm lichidul de frână în cilindrul principal al ambreiajului, urmând neapărat instrucțiunile producătorului.
Ne îndreptăm către cilindrul secundar, care la majoritatea motocicletelor și autoturismelor este montat pe partea exterioară a transmisiei. La unele modele, acesta poate fi poziționat pe partea interioară a transmisiei, însă supapa de aerisire poate fi accesată din exterior. Cel mai simplu mod de a găsi cilindrul secundar este să urmărim conducta care pleacă din cilindrul principal al ambreiajului.
Acum trebuie să găsim orificiul/supapa de aerisire. În unele cazuri, poate fi necesar să folosim cricul sau suporturi de siguranță pentru a bloca motocicleta astfel încât să avem acces facil la orificiul cilindrului secundar. Folosim gravitația pentru a aerisi cilindrul secundar.
● Deschidem supapa cilindrului secundar. Folosim o cheie standard pentru a o deschide. Plasăm un recipient gol sub cilindrul secundar, pentru a colecta lichidul de frână. Lăsăm orificiul de aerisire deschis și permitem gravitației să acționeze între 1 și 3 minute.
În timpul aerisirii, nu uitați să verificați nivelul lichidului de frână din cilindrul principal. Este important să nu lăsați nivelul lichidului prea scăzut, deoarece acest lucru poate permite aerului să pătrundă din nou în sistem.
●
Putem folosi un ciocan de chei și să batem ușor pe cilindrul secundar pentru a elimina eventualele bule de aer rămase în interior.
● Atașăm un tub transparent la orificiul de aerisire.
● Închidem supapa de aerisire a cilindrului secundar și atașăm un tub transparent de acvariu la niplu pentru aerisire.
Punem celălalt capăt al tubului într-o sticlă goală de apă și completăm lichidul de frână în cilindrul principal.
●
Acum apăsăm pedala ambreiajului. Folosim ajutorul unui prieten care să stea pe locul șoferului și să apese pedala ambreiajului de 10 până la 15 ori, pentru a crește presiunea. Apoi pedala trebuie ținută apăsată.
● Urmează să testăm aerisitorul. În timp ce pedala ambreiajului este ținută apăsată până la podea, folosim o cheie fixă standard pentru a deschide aerisitorul. Observăm bulele de aer și lichidul de frână care iese din cilindrul secundar.
Când debitul de lichid de frână se oprește, închidem aerisitorul, iar apoi persoana care ține pedala apăsată o poate elibera.
Repetăm pașii 4 și 5 dacă lichidul de frână continuă să iasă din aerisitorul către cilindrul secundar.
Niciodată nu trebuie să lăsăm pedala ambreiajului să se elibereze în același timp cu deschiderea aerisitorului. Astfel, aerul va pătrunde în sistem.
Când începem să aerisim ambreiajul, este normal ca pedala ambreiajului să rămână aproape de podea, chiar și după ce a fost eliberată.
Trebuie doar să o apăsăm pentru ca aceasta să urce și să continuăm cu aerisirea. Pe măsură ce aerul este eliminat și presiunea hidraulică crește, pedala ambreiajului se va întoarce singură în poziția inițială.
Este important ca, în timpul aerisirii cilindrului secundar, să nu permitem ca nivelul lichidului din cilindrul principal să scadă prea mult, deoarece astfel va pătrunde aer în sistemul hidraulic și va trebui să reluăm întregul proces de la început.
Cilindrul secundar poate fi degazat și cu ajutorul unei pompe manuale de vacuum. Iată cum se face:
● Deschidem supapa de degazare folosind o cheie standard.
● Fixăm pompa de degazare la cilindrul secundar. Se recomandă să urmăm instrucțiunile de utilizare ale pompei.
● Apoi deschidem supapa de degazare a cilindrului secundar și folosim pompa pentru a elimina bulele de aer din sistem.
● Nu uităm să monitorizăm nivelul lichidului în timpul procesului.
Închidem supapa de degazare. Când obținem un flux sigur de lichid de frână, fără bule de aer, putem închide supapa de degazare.
● Acum urmează să testăm ambreiajul.
După ce cilindrul secundar a fost degazat, porniți motorul și testați dacă ambreiajul funcționează corect.
Înainte de a testa dacă ambreiajul funcționează corect, nu trebuie să uităm să înlăturăm suporturile de siguranță ale motocicletei și să o punem pe sol. Dacă simțim orice schimbare când apăsăm pedala ambreiajului, pedala rămâne apăsată sau observăm scurgeri de lichid de frână în interiorul vehiculului, se recomandă ca cilindrul principal al ambreiajului să fie verificat de un mecanic și, eventual, înlocuit cu unul nou.
Dacă în sistemul hidraulic sau în lichidul de frână al ambreiajului există bule de aer, iar pedala ambreiajului sau frânele se simt „spongioase”, este indicat să se verifice într-un service autorizat.