Ce sunt bujiile?
Bujiile joacă un rol important pentru motorul motocicletei noastre. Bujiile reprezintă un element constructiv esențial al sistemului de aprindere al motoarelor cu ardere internă. Scopul lor este să asigure aprinderea directă a amestecului termic-aerian în motoarele pe benzină cu ardere internă.
Aprinderea amestecului se realizează prin scânteia electrică care sare între electrozii bujiei. Sistemele de aprindere sunt utilizate în toate tipurile de sisteme de aprindere – electronice, fără contact, cu contact.
Bujiile sunt utilizate în motoarele care funcționează conform ciclului Otto, ce folosesc ca combustibil derivate ușoare ale petrolului – cum ar fi benzina, gazul, alcoolul sau alte combustibili volatili.
Bujii
Bujiiile sunt montate în spațiul de deasupra pistonului (numit și camera de combustie) din chiulasa motorului. Cu ajutorul lor are loc aprinderea prin scânteie electrică a amestecului combustibil din cilindrul motorului.
Bujiiile sunt compuse dintr-un electrod central, un tijă de contact, care sunt amplasate într-un izolator din porțelan cu o carcasă metalică. Electrodul central este conectat electric la conductorul comun (adică „masa“ motorului). Electrodul central al bujiilor este etanș în interiorul izolatorului, care la rândul său este etanș legat de carcasa bujiei.
Carcasa are în partea inferioară o filetare prin care se înșurubează într-un orificiu special din chiulasa motorului. Electrodul pentru „masă“ este construit ca o prelungire a carcasei bujiei. La unele modele de bujii, electrozii pot fi doi sau patru.
Modul de funcționare al bujiilor
Tija de contact a bujiei asigură conectarea bujiei cu elementele sistemului de aprindere, cum ar fi bobina individuală de aprindere sau conductorul de înaltă tensiune. Această conexiune poate fi de tip flanșă SAE sau filet M4. Cel mai răspândit tip este conexiunea SAE. La acestea, electrodul central joacă rolul catodului.
Diferitele bujii funcționează în condiții diferite în sezonul de vară și cel de iarnă. Fiecare motocicletă dispune de două seturi – unul „cald” pentru iarnă și unul „rece” pentru vară, în funcție de numărul termic. Astfel, vara este recomandat să folosim bujii cu număr termic mai mare, iar iarna cu număr termic mai mic.
Bujii calde și reci
Bujiiile calde sunt destinate motocicletelor care stau frecvent în trafic aglomerat. Bujiiile reci sunt potrivite pentru condusul cu viteză mare sau pentru parcurgerea unor distanțe lungi.
Datorită bujiilor se asigură o pornire ușoară a motorului. De ele depinde cum funcționează motorul la ralanti, de asemenea viteza maximă a motocicletei și accelerația acesteia, precum și consumul său de combustibil. Acesta este motivul pentru care nu se recomandă schimbarea tipului de bujii recomandat de producătorul original al motocicletei. Tipul bujiilor este caracterizat printr-un anumit număr termic de funcționare.
Cum se aleg bujiile?
Alegerea bujiilor depinde de capacitatea cilindrică a motorului. Pe măsură ce capacitatea motorului crește, numărul termic al bujiei scade corespunzător. O bujie poate fi considerată rece pentru un motor și caldă pentru altul.
Ce reprezintă numărul termic?
Numărul termic al bujiilor
Numărul termic (în engleză: heat range) reprezintă un parametru al bujiei. Acesta se folosește pentru a indica gradul de rezistență al bujiilor la încărcarea termică a motorului, în funcție de diferitele condiții de exploatare.
Pentru un anumit motor de motocicletă se aleg bujii care ating temperatura la care se auto-curăță, în orice condiții atmosferice și la orice regim de funcționare.
Bujii reci
Bujiiile reci au un număr termic mic. Cu cât numărul termic al unei bujii este mai mic, cu atât rezistența sa la aprinderea termică este mai mare și cu atât este mai puțin susceptibilă la murdărire (numită și „împăcare”). Bujiiile reci se folosesc de regulă la motoarele cu turație mai mare, care au un raport de compresie mai ridicat.
Bujii calde
Bujiiile calde sunt în general folosite la motoarele cu turație mai mică, la care raportul de compresie este mai redus. Cu cât numărul termic al bujiei este mai mare, cu atât rezistența sa la aprinderea termică este mai mică. De asemenea, bujiile calde au o rezistență mai mare la „împăcare”.
Acest parametru se alege în funcție de tipul motorului și regimul său de funcționare și reprezintă un indicator al echivalentelor termice. Aceste echivalente reflectă măsurarea temperaturii medii a electrozilor din izolator, care corespunde sarcinii motorului. De numărul termic al bujiilor depinde și temperatura la care acestea se auto-curăță.
Temperatura de funcționare a bujiilor
Temperatura de funcționare a bujiilor trebuie să fie în intervalul de 400 până la 859 grade Celsius. O temperatură de peste 400 de grade este necesară și pentru auto-curățarea bujiilor auto.
Dacă temperatura este mai ridicată, electrozii sunt supuși suplimentar acțiunii compușilor chimici agresivi și se degradează în timp. Putem evita acest lucru folosind combustibil adecvat motorului și monitorizând aspectul acestor componente.
Varianțe în scala numărului termic
Pe scara numărului termic există variații între diferiți producători, bazate pe condiții medii de exploatare ale motorului. Unii producători cresc numerele termice de la rece către cald, în timp ce alții cresc numerele de la cald către rece. Există și mărci care nu utilizează deloc un număr termic.
Gap-ul de scânteie (distanța electrozilor)
Termenul „gap de scânteie” se referă la distanța dintre electrodul central și electrozii laterali ai unei bujii. Acesta trebuie să fie optim pentru tipul bujiei și să corespundă tipului motorului respectiv. Dimensiunea gap-ului depinde de forma și mărimea electrodului central, de densitatea amestecului carburant-aerian și de structura electrodului lateral.
Cu cât gap-ul este mai mare, cu atât scânteia este mai puternică și aprinderea amestecului carburant-aerian este mai eficientă.
Marca NGK
Una dintre cele mai cunoscute mărci de bujii este NGK. Acestea se caracterizează printr-un nivel ridicat de performanță, durată lungă de viață și oferă o aprindere excelentă. Bujiiile NGK sunt proiectate să respecte cele mai stricte standarde din industrie.
Specificații tehnice ale bujiilor
Caracteristicile tehnice ale bujiilor auto
Caracteristicile tehnice ale bujiilor auto includ diametrul filetului, lungimea filetului, distanța scânteii și numărul termic. Acestea sunt descrise prin coduri alfanumerice tipice, inscripționate pe produs și pe ambalajul său. Durata de viață a bujiilor variază, în medie între 30.000 și 100.000 km parcurși.
Diametrul bujiilor este de obicei de 14 mm. În funcție de lungimea filetului, acestea se clasifică în scurte – 12 mm, medii – între 19 și 20 mm, și lungi – 25 mm sau mai mult. Cu cât puterea motorului este mai mare, cu atât lungimea filetului este mai mare. Distanța scânteii între electrozii diferitelor tipuri de bujii variază între 0,5 și 2 mm.
Nu există un standard internațional universal acceptat pentru codificarea numărului termic, motiv pentru care codurile variază în funcție de producător. Din fericire, există tabele de comparație care ajută la alegerea corectă.