Primul lucru la care se gândesc majoritatea oamenilor când aud acronimul BMW este „brand german de automobile”. Acest lucru este adevărat, dar nu în totalitate. Pentru că, pe lângă faptul că este una dintre cele mai bune companii auto, BMW este și unul dintre principalii producători de motociclete. Tocmai această parte a istoriei BMW vă vom prezenta acum!
Създаване на BMW - началото на пътя
Puțin mai la vest de noi se spune că „Nevoia este mama invenției”. Noi folosim expresia „Necazul învață”. Indiferent pe care dintre aceste două expresii le folosim, ambele sunt perfect valabile pentru apariția motocicletelor BMW pe scena mondială. Dar să nu grăbim lucrurile și să începem povestea de la început…
Compania BMW a fost înființată la München în 1913 de Karl Rapp, având ca activitate principală producția de motoare pentru avioane. În aceeași perioadă, într-o altă parte a Münchenului, Gustav Otto înființează propria sa companie pentru fabricarea motoarelor de avion.
Pe măsură ce Primul Război Mondial se apropia și necesitățile armatei germane pentru avioane creșteau, cele două companii mici ale lui Rapp și Otto se unesc și în 1916 pun bazele unei noi companii numite „Uzinele Bavareze de Avioane” (Bayerische Flugzeugwerke AG - BFW). În 1917, Karl Rapp vinde compania lui Camillo Castiglioni, care îi schimbă numele în Bayerische Motoren Werke (Uzinele Bavareze de Motoare).
În timpul Primului Război Mondial, BMW a fost cel mai mare producător de motoare de avion de înaltă tehnologie, iar clientul său principal a fost, evident, armata germană.
După pierderea catastrofală a războiului, Tratatul de la Versailles (1919) interzice Germaniei să mai producă avioane (inclusiv motoare de avion).
Și aici expresia „Nevoia este mama invenției” își găsește locul perfect…
Pentru că, după interzicerea producției de motoare de avion, BMW a trebuit să-și reorienteze rapid producția spre motoare pentru alte scopuri industriale.
Astfel au apărut două divizii separate în cadrul grupului BMW. Una s-a ocupat de dezvoltarea și producția de automobile și motoare auto, iar cealaltă, numită BMW Motorrad AG, a pus bazele producției de motociclete BMW.
BMW Motorrad AG
Intrarea BMW în lumea vehiculelor cu două roți începe cu unul dintre cei mai geniali ingineri de avioane care au lucrat pentru companie – Max Fritz. În 1921, domnul Fritz, care la acea vreme era inginer șef la BMW, reușește să dezvolte un motor cu cilindri opuși, de 500 cm³. Motorul a avut un succes atât de mare încât BMW a decis să înceapă producția primului model de motocicletă.
Astfel, la expoziția de la Berlin din 1923, lumea a cunoscut primul model de motocicletă marca BMW – R32.
R32 a fost un model care a depășit timpul său și s-a remarcat nu doar prin motorul său „plat” unic, ci și prin multe alte inovații. Motorul și cutia de viteze ale R32 nu sunt montate transversal, ci longitudinal, în direcția de mers. Cilindrii sunt integrați în cadru, iar pentru prima dată în lume s-a folosit transmisia către roata din spate prin arbore cardanic. Furca din față era cu arc, iar frânele erau montate pe ambele roți.
R32 dispunea de un motor puternic și masiv și putea atinge o viteză de până la 90 km/h.
În plus, modelul era extrem de ergonomic, cu o șa mare, fin căptușită, pedale de sprijin securizate și o formă specială a ghidonului care permitea o condus confortabilă și sigură chiar și pe distanțe lungi.
Nu este deloc surprinzător că, datorită acestor caracteristici tehnice incredibile pentru timpul său, R32 a devenit unul dintre cele mai populare motociclete ale epocii sale.
După marele succes al modelului R32, BMW continuă să uimească lumea cu inovații.
În 1931 este lansat modelul R2 (monocilindru, 200 cm³), care devine un mare succes în Germania, deoarece poate fi condus fără a fi necesară o licență de conducere.
În 1935 apar pe piață modelele BMW R12 și R17, echipate cu furcă telescopică cu amortizoare hidraulice și cutie de viteze cu patru trepte, similară cu cea a automobilelor.
Tot în această perioadă, arborele de distribuție este înlocuit cu o lanț, iar sistemul de frânare pe roata spate, cu o frână cu tambur convențională.
Anul 1937 intră în istoria companiei ca anul în care Ernest Henne stabilește un record mondial de viteză pe circuit. Călare pe o motocicletă BMW cu motor de 500 cm³ și o putere de 108 CP, Henne devine cel mai rapid pilot din lume, atingând viteza de 279,5 km/h. Acest record a rămas înregistrat timp de 14 ani!
Motocicletele BMW dominau atât pe drumurile din Germania, cât și în Europa, iar în 1939 Georg Meier câștigă legendarul concurs TT de pe Insula Man și devine primul ne-britanic care câștigă această competiție, pilotând o motocicletă germană.
În anii de dinainte și în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, compania germană, la fel ca multe alte mari companii germane de atunci, se orientează către nevoile armatei germane. Uzinele BMW reiau producția de motoare pentru avioane, dar în paralel se dezvoltă și motociclete pentru nevoile Wehrmacht-ului.
Unul dintre cele mai de succes modele produse în timpul războiului de BMW este BMW R75.
R75 este o motocicletă destinată în mod special uzului militar. Cu o greutate de 925 de livre, motor de 750 cm³, rezervor mare, două șezi și o căruță atașată, aceasta putea fi echipată și cu mitralieră.
În puntea din spate, mașina avea un diferențial cu blocare, folosit pentru a depăși terenuri dificile sau când motocicleta era condusă fără căruță.
R75 a fost extrem de apreciată de armata germană, mai ales în luptele din deșertul Africii de Nord.
Comandanții armatei americane au fost atât de impresionați de R75, încât au trimis unități capturate în SUA, solicitând dezvoltarea unor modele similare pentru armata americană. Harley-Davidson a demontat motocicleta germană R75 și, bazându-se pe construcția sa, a dezvoltat propriul model numit HD XA.
După sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial, la fel ca multe alte uzine germane care deserviseră armata germană, BMW trece prin vremuri dificile. Uzinele companiei erau distruse complet, majoritatea inginerilor și designerilor au fost trimiși în SUA, iar Germania avea interzisă producția de motociclete.
Interdicția a fost valabilă până în 1947, când producția de motociclete BMW a putut fi reluată. Din păcate, interdicția fusese ridicată, dar toată documentația tehnică fusese distrusă, iar inginerii și designerii au fost nevoiți să înceapă totul de la zero. Totuși, acest lucru nu i-a oprit pe cei de la BMW, iar rezultatul muncii lor asidue nu a întârziat să apară.
În anul următor, bavarezii au lansat pe piață primul lor model postbelic – BMW R24.
Modelul era echipat cu un motor de 247 cm³, cu un raport de compresie de 6,75:1. Motocicleta dezvolta 12 cai putere la 6500 rpm, dispunea de un sistem de aprindere cu regulator centrifugal, cutie de viteze cu patru trepte, cu schimbător cu picior și mecanism cu clichet. Cu o greutate de 130 kg, BMW R24 putea atinge viteze de până la 95 km/h.
Pe lângă performanța bună și fiabilitate, R24 venea cu un design nou și modern. Inginerii germani au adăugat o lumină spate nouă, un portbagaj complet nou și decorațiuni pictate manual pe rezervor, precum și pe aripile față și spate.
Succesul obținut cu lansarea modelului R24 a readus rapid BMW în afaceri…
În anii ’50 și începutul anilor ’60, motocicletele BMW erau căutate în întreaga lume, iar compania genera profituri enorme.
La sfârșitul anilor ’50, economia mondială s-a stabilizat, iar nevoia de transport ieftin a început să scadă. Tot mai mulți oameni și-au permis să cumpere mașini mari și consumatoare, iar vânzările de motociclete au scăzut semnificativ.
Anii ’60 au fost o perioadă dificilă pentru BMW Motorrad AG. Producția de motociclete BMW aproape că s-a oprit, iar sprijinul financiar puternic din partea celuilalt sector al grupului a salvat divizia moto de la închidere.
Spre sfârșitul anilor ’60 și începutul anilor ’70, BMW și-a recâștigat încet pozițiile, orientându-se către clienți mai înstăriți.
În anii ’70, pe piață a apărut noua serie 5 de motociclete BMW, cu motoare complet noi preluate de la divizia auto a companiei. În această perioadă au fost lansate modelele R 50/5 (498 cm³, 32 CP), R 60/5 (599 cm³, 40 CP) și R 75/5 (745 cm³, 50 CP), care au avut un succes deosebit, mai ales în SUA și țările asiatice.
În 1973, cu ocazia a 50 de ani de la înființarea companiei BMW, a fost produsă motocicleta cu numărul 500.000. În același an, nemții au lansat R100RS – prima lor motocicletă din categoria sport-turism.
În 1976, apare încă un model legendar – sportivul R90S, iar la finalul deceniului BMW începe să se implice în lumea sporturilor cu motor și să creeze motociclete pentru competiții off-road.
Cel mai important eveniment pentru BMW la începutul anilor ’80 a fost lansarea unei noi versiuni „enduro” – R80G/S. Acesta este primul model din legendarul șir GS: motociclete puternice și rezistente, destinate călătoriilor pe distanțe lungi.
În anii ’80, brandul a lansat BMW K-100 – primul model din noua serie K de motociclete.
Motocicletele turistice aveau motoare în patru timpi montate longitudinal, cu răcire pe lichid și sistem de injecție de combustibil. Acesta a fost primul model german cu aprindere electronică și injecție de combustibil. Imediat după versiunea turistică a modelului K-100, nemții au lansat și versiunea de competiție, denumită K100RS.
În 1988, BMW devine primul producător de motociclete care introduce sistemul ABS pe modelele sale, iar anul următor devine primul producător care echipează motocicletele cu tehnologie digitală.
În anii ’90, inovațiile și noile tehnologii aplicate pe motocicletele BMW continuă să se intensifice. Compania devine prima care demonstrează responsabilitate ecologică, montând catalizatoare pe modelele sale.
În 1993 apare o nouă generație de motociclete, primul model fiind R 1100 RS. Acesta este echipat cu un sistem electronic digital, convertor catalitic și multe alte funcții avansate. BMW R 1100 RS câștigă numeroase premii și confirmă reputația producătorului bavarez ca un brand care oferă nu doar fiabilitate, ci și inovație.
Tot în 1993 debutează și seria F, rezultatul colaborării dintre BMW, producătorul italian Aprilia și compania austriacă Bombardier-Rotax. Din această colaborare apare primul model BMW F 650 Funduro, un monocilindru cu răcire cu lichid și injecție de combustibil. Modelul se bucură de un mare succes și este recunoscut drept unul dintre cele mai apreciate în gama companiei. Interesant este că acest model a fost creat pentru a extinde segmentul de clienți și a atrage atenția femeilor către motociclism.
În 1994 au debutat și noile modele din seria R – R 850 R și R 1100 R. Ambele modele sunt echipate cu motoare bicilindrice în „boxer” cu patru supape, răcire pe aer, arbori cu came în capetele cilindrilor, sistem de injecție și opțional pot fi dotate cu ABS.
În anul 2000, BMW surprinde din nou publicul cu un model inedit – motocicleta cu „acoperiș”, BMW C1. Aceasta este echipată cu un motor monocilindru de 175 cm³ și poate atinge o viteză maximă de 110 km/h.
În 2007, bavarezii devin proprietarii uneia dintre cele mai vechi companii europene producătoare de motociclete – Husqvarna, concentrându-și eforturile pe dezvoltarea modelelor de motocross și off-road.
Prima dovadă că BMW este gata să intre în lumea competițiilor a fost lansarea noului model sportiv S1000RR. Caracteristica principală a acestui model este că motorul și suspensia rămân convenționale, însă electronica și sistemul de control al tracțiunii sunt complet inovatoare.
În 2011, BMW a atins noi culmi, prezentând cel mai recent model de motocicletă echipat cu motor cu 6 cilindri.
Astăzi, BMW Motorrad continuă să dezvolte și să ofere pe piață unele dintre cele mai fiabile, luxoase și inovatoare modele de motociclete, fără egal în lume. Modelele companiei acoperă toate categoriile, iar fanii motocicletelor BMW cresc în fiecare zi.
Bavarezii lucrează neîncetat la noi tehnologii pe care le integrează în modelele lor, păstrând în același timp tradițiile și moștenirea lăsată de fondatorii BMW Motorrad.
Sunt puține companii, precum BMW, care se bucură de o asemenea iubire și respect din partea clienților. Milioane de motocicliști din întreaga lume așteaptă cu nerăbdare noile modele BMW, știind că producătorii germani nu îi vor dezamăgi.
Compania deține fabrici în Germania, Austria, China și Taiwan și, pe lângă motociclete, produce și echipamente de înaltă calitate, cum ar fi căști și accesorii pentru motocicliști.