Motocicleta Kawasaki
Compania japoneză Kawasaki s-a orientat spre producția de motociclete abia după sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, dar acest început târziu nu i-a împiedicat să devină unul dintre cei mai puternici jucători nu doar în Japonia, ci și la nivel mondial.
La sfârșitul anilor ’60 și începutul anilor ’70, compania deja se situase printre liderii industriei și își construise o reputație prin crearea unor serii emblematice de motociclete Kawasaki, precum Ninja, Vulcan, Versus, Z și altele.
Pentru a deveni compania globală care este astăzi, Kawasaki a trebuit să parcurgă un drum lung, la începutul căruia se află un japonez ambițios – Shozo Kawasaki.
Istoria Kawasaki Group
Totul a început în anul 1878, când Shozo Kawasaki, născut într-o familie de vânzători de kimonouri în Kagoshima, s-a mutat la Tokyo și a fondat un șantier naval pe care l-a numit Kawasaki Tsukiji.
Inițial, compania Kawasaki producea exclusiv nave, însă acest lucru nu era suficient pentru Shozo, care dorea să-și extindă afacerea. Astfel, treptat, pe lângă nave, șantierul a început să construiască și să producă turbine cu aburi, locomotive, vagoane de marfă și de pasageri, precum și grinzi pentru poduri.
În 1918, Kawasaki Tsukiji a înființat departamentul „Aeronautic”, punând astfel bazele inovațiilor tehnologice în construcția de avioane, construind în 1922 primele avioane metalice din Japonia.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, diviziile Kawasaki au lucrat în principal pentru nevoile armatei japoneze, producând nave de luptă, submarine, motoare și avioane pentru aviație, trenuri, poduri, linii feroviare și altele.
După înfrângerea din cel de-al Doilea Război Mondial, divizia de aviație Kawasaki a fost desființată, iar conducerea companiei a decis să înlocuiască producția de avioane cu fabricarea motoarelor pentru motociclete.
Primele motoare pentru motociclete au fost dezvoltate de Kawasaki în 1950, iar în 1951 compania a creat primele motoare în doi și patru timpi, montate pe motociclete produse de compania Noriz.
În 1954, compania japoneză a lansat pe piață primele sale prototipuri de scutere, Bike Scooter KV-2, din care s-au vândut doar 200 de exemplare.
După acest început modest, Kawasaki a decis să schimbe strategia și a început o colaborare discretă cu una dintre principalele companii japoneze de motociclete de la acea vreme – Meguro.
La sfârșitul anilor ’50 și începutul anilor ’60, Meguro se afla într-un declin serios. Pe de o parte, aceasta era cauzată de presiunea marilor corporații care încercau să elimine de pe piață companiile mai mici, iar pe de altă parte, Meguro abia reușea să producă maximum 10.000 de motociclete anual, care nu se remarcau nici prin design, nici prin caracteristici, fapt ce împiedica creșterea popularității brandului.
Conducerea companiei trebuia să ia o decizie importantă: să renunțe complet la producția de motociclete sau să reorganizeze compania și să înceapă o colaborare cu Kawasaki.
Astfel, datorită parteneriatului cu Meguro, în 1957 Kawasaki a început producția de serie a primului său motociclu. Motocicleta era echipată cu un motor Kawasaki, însă era comercializată sub marca Meguro – „Meihatsu”, deoarece marca Kawasaki nu fusese încă aprobată oficial.
Colaborarea dintre cele două companii a durat doar câțiva ani, după care Kawasaki a achiziționat Meguro, iar aceasta a încetat să mai existe.
În 1961, marca Kawasaki a fost aprobată oficial, marcând începutul producției de motociclete sub acest nume.
Modelele care au făcut marca Kawasaki recunoscută la nivel mondial
Seria B8 125 a fost prima lansată sub marca Kawasaki. Primul model, apărut în 1962, a fost bazat pe predecesorul său Meihatsu B7. Modelul era echipat cu un motor în doi timpi Kawasaki, cu o capacitate de 125 cm³ și o putere de 8 CP la 8000 rpm, proiectat pe baza tehnologiilor dezvoltate pentru motoarele de avion ale companiei.
Deși acest prim model este considerat unul dintre cele mai practice ale Kawasaki și a avut vânzări relativ bune, brandul nu era încă suficient de cunoscut în Japonia. Din acest motiv, compania și-a concentrat eforturile pe cursele de motociclete, dezvoltând modelul următor din serie – B8M.
B8M (Red Tank Furore) este primul model sportiv Kawasaki și primul motociclu vândut ca serie de competiție. Bazat pe B8 125, modelul de curse avea o putere de 12 CP și o cutie de viteze cu patru trepte. Acest model a participat la numeroase competiții și s-a descurcat foarte bine, motiv pentru care apariția sa în 1963 este considerată începutul tradiției competiționale Kawasaki.
În 1966, pe piață a fost lansat unul dintre cele mai emblematice modele Kawasaki – W1 650.
Motorul bicilindric W1, cu capacitatea de 650 cm³, a fost cel mai mare și mai puternic motor produs până atunci în Japonia. Reputația sa, fiabilitatea, siguranța și performanțele îl fac unul dintre cele mai populare și apreciate modele Kawasaki pe piața japoneză.
Performanța excelentă pe piața internă nu a reușit însă să influențeze suficient popularitatea brandului pe piețele externe, în special pe cea din Statele Unite — o piață pe care compania japoneză dorea să pătrundă stabil.
Problema era că publicul american, considerat pretențios, căuta motociclete mai puternice, cu accelerație rapidă și manevrabilitate sporită, preferând adesea motocicletele britanice în detrimentul celor japoneze.
Pentru a se impune solid pe piața americană, Kawasaki a lansat modelele Kawasaki A1 Samurai (cu motor de 250 cm³) și Kawasaki A7 Avenger (cu motor de 350 cm³).
Modelul A1 Samurai este echipat cu motor cu răcire pe aer, cutie de viteze cu cinci trepte integrată în blocul motorului, valve cu disc pentru fiecare cilindru, frâne cu tambur și alte caracteristici. Motocicleta atinge o viteză maximă de 161 km/h și poate parcurge 400 de metri în 15 secunde. Acest model a devenit lider mondial timp de 5 ani, până când Honda a început să producă motociclete din această clasă.
Kawasaki A1 Samurai a avut un moment de glorie, dar adevărata recunoaștere pentru Kawasaki a venit în 1968, odată cu lansarea primului model de top al companiei japoneze — N1.
Mach III, cum mai este cunoscut Kawasaki N1, este echipat cu un motor cu trei cilindri dispuși în linie transversală, care funcționează pe ciclu în doi timpi. În spatele cilindrilor sunt montate trei carburatoare, astfel că în loc de valve cu disc se folosesc admisii controlate prin piston.
Modelul dispune de două țevi de eșapament, cutie de viteze cu cinci trepte integrată într-un singur ansamblu, cadru cu furci telescopice frontale, frâne cu tambur, suspensie spate și poate atinge o viteză maximă de 193 km/h.
Deși lumea a devenit pur și simplu fascinată de acest model Kawasaki, Mach III are și câteva dezavantaje notabile. Mach III are un ampatament scurt, iar la viteze mari adesea nu oferă o stabilitate suficientă, având tendința să ridice roata spate. În plus, consumul de combustibil este ridicat, iar controlul devine dificil mai ales la intrarea în viraje. În ciuda acestor neajunsuri, acest model a câștigat o mulțime de fani loiali în întreaga lume.
Kawasaki nu pierde timpul și, profitând de succesul modelului Mach III, doar doi ani mai târziu lansează pe piață două modele din clase inferioare: S1 de 250 cm³ și S2 de 350 cm³. Ambele modele au fost bine primite, însă compania japoneză era conștientă că zilele motoarelor în doi timpi sunt numărate și că este momentul să se concentreze pe motoarele în patru timpi.
La începutul anilor ’70, Kawasaki începe dezvoltarea unui nou și puternic motociclu cu patru cilindri. Însă, înainte de a reuși să îl lanseze pe piață, Honda le ia avans și lansează modelul Honda 750-Four.
Kawasaki revine la planșeta de desen și în 1972, la expoziția din Köln, prezintă modelul Z1. Acesta îl depășește pe competitorul Honda în aproape toate caracteristicile tehnice.
Kawasaki Z1 este echipat cu un motor de 903 cm³, dotat cu doi arbori cu came în chiulasă. De asemenea, modelul include demaror electric, patru țevii de evacuare și poate atinge o viteză de până la 209 km/h.
În anii următori, compania japoneză lucrează la extinderea gamei Z1. Astfel, în 1976 apare pe piață modelul Z11000, în 1978 Z1300 și în 1979 Z400FX.
Unul dintre cele mai remarcabile motociclete Kawasaki din întreaga istorie a companiei este lansat în 1984.
GPZ900R „Ninja” este primul model Kawasaki dotat cu motor cu răcire pe apă, care poate atinge viteze de până la 250 km/h. Kawasaki Ninja impresionează la lansare nu doar prin designul inovator și eleganță, ci și prin viteza ridicată, devenind unul dintre modelele de top ale Kawasaki din toate timpurile.
După acest model emblematic, Kawasaki continuă să dezvolte seria Ninja, lansând de-a lungul anilor mai multe generații.
În 1985, compania japoneză surprinde din nou publicul cu un model de succes. Este vorba despre un nou tip de motocicletă, echipată cu un motor V-twin bicilindric, doi arbori cu came în chiulasă și un sistem de echilibrare a arborilor. Seria poartă numele Vulcan și impresionează prin prezența sa pe șosea.
Modelele din seria Vulcan 1700 dispun de caracteristici tehnologice avansate, precum sistemul K-ACT ABS, controlul electronic al vitezei de croazieră, un sistem audio de înaltă calitate completat cu controlere iPod și altele. Cel mai nou model din seria Vulcan S oferă o experiență de condus confortabilă și sigură, fiind perfect adaptat și pentru condițiile urbane.
Seria KX este o altă linie populară a motocicletelor Kawasaki, care, de la lansarea sa în 1973, și-a păstrat filozofia „Built to Win”. Aceste mașini incredibile sunt proiectate pentru piloți profesioniști și, de-a lungul anilor, au ajutat sportivii Kawasaki să câștige cursă după cursă.
Cu modelele din seria KX, Kawasaki a câștigat campionatul AMA Supercross, inclusiv patru ani consecutivi (2011-2014). Seria KX oferă o selecție excelentă de modele, atât pentru cei care doresc să-și perfecționeze abilitățile în competițiile sportive, cât și pentru cei care practică motociclismul ca pe un hobby.
Nu putem să nu amintim modelele din seria Versys, care fără îndoială se numără printre cele mai bune motociclete Kawasaki. Versys sunt motociclete sportive universale, proiectate pentru a oferi o experiență de condus captivantă și confortabilă.
Primul model din seria Versys 1000 oferă o putere mare, suspensie stabilă, o poziție ergonomică verticală și un parbriz frontal semnificativ mai mare, care asigură confort la condus pe drumurile țării. Versys 650 este echipat cu un motor Parallel Twin, cu un cuplu mare pe gama joasă și medie, ceea ce îl face unul dintre modelele preferate pentru condus.
Compania japoneză dezvoltă și oferă mai multe modele din această serie, cu motoare diferite, care răspund nevoilor diverse ale utilizatorilor.
Modelele KLX sunt motoare dual-purpose care oferă experiențe off-road excelente atât pentru începători, cât și pentru profesioniști. Aceste modele sunt echipate cu motoare monocilindrice în patru timpi, suspensie off-road autentică și suspensie spate Uni-Trak, care asigură o manevrabilitate stabilă atât pe străzile urbane, cât și pe traseele neasfaltate.
Succesele sportive ale motocicletelor Kawasaki
La fel ca și ceilalți mari producători de motociclete, Kawasaki a dezvoltat o activitate competițională intensă de-a lungul anilor. Compania japoneză a mizat pe diverse competiții sportive, fiind conștientă că, pentru a-și crește popularitatea motocicletelor, acestea trebuie nu doar să participe, ci și să câștige curse.
Primele victorii sportive au venit în 1969, când Kawasaki a câștigat prima competiție. Această performanță a fost realizată de pilotul american de motorsport Dave Simmons, care a învins concurenții cu o motocicletă Kawasaki.
În anii următori, piloții companiei au continuat să participe și să obțină poziții fruntașe, însă nu au reușit să ajungă pe prima poziție. Succesul major a venit în mijlocul anilor ’90, când Scott Russell a câștigat primul titlu de campion pentru Kawasaki. După această victorie importantă, a urmat o nouă performanță în 2013, când britanicul Tom Sykes a adus titlul campion pentru Kawasaki.
Integrarea lui Sykes în familia Kawasaki a îmbunătățit semnificativ performanțele echipei. Britanicul nu doar a câștigat titlul, ci a participat și a câștigat numeroase curse pentru compania japoneză. În 2014, Kawasaki i-a prelungit contractul lui Sykes, având speranța că acesta va continua să concureze cu succes și în anii următori.
Unde sunt astăzi motocicletele Kawasaki?
De-a lungul acestor ani și până în prezent, compania japoneză nu încetează să ne surprindă, oferindu-ne modele de motociclete tot mai puternice, confortabile și inovatoare.
Astăzi, motocicletele Kawasaki sunt reprezentate în toate categoriile, iar standardele pentru unele dintre aceste clase au fost setate chiar de această marcă. Compania se dezvoltă activ și în direcția oferirii de vehicule electrice pe două roți.
La începutul anului 2015, Kawasaki a obținut un brevet pentru prima sa motocicletă electrică, astfel că sperăm să putem savura în viitorul apropiat primul model electric cu marca Kawasaki.