Cum se schimba filtrul de ulei?
Ce reprezinta filtrele de ulei
Schimbarea filtrului de ulei este una dintre procedurele principale pentru intretinerea unei motociclete. De asemenea, este unul dintre cele mai usoare lucruri pe care le putem face pentru a ne mentine motocicleta intr-o stare buna. Scopul filtrului moto este de a curata uleiul de reziduuri, praf si alte murdarii. Filtrul de ulei pentru motociclete trebuie sa asigure motorului tot timpul un flux de ulei curat. Fara acesta, partile interne ale motorului pot fi foarte afectate. O motocicleta fara filtru de ulei este la fel ca o motocicleta care are filtrul de ulei neschimbat de mult timp.
Cu trecerea timpului, uleiul poate deveni din ce in ce mai imbacsit. Din cauza temperaturilor ridicate de exploatare, uleiul poate sa formeze niste mici bucati de ulei inchegat plin de particule metalice sau reziduuri diferite. Acestea pot afecta modul in care functioneaza motorul daca raman prea mult timp in ulei. Aici vine in ajuor filtrul, oprind aceste bucatele sa ajunga inapoi in motorul.
Care este functia filtrului de ulei?
Filtrele de ulei se afla in motoarele cu ardere interna. Scopul lor este de a opri murdariile care se afla in sistemul de lubrifiere sau cei care s-au format in motor in timpul functionarii.
Cu timpul, filtrele de ulei se umple si nu mai pot filtra optim uleiul. Majoritatea filtrelor de ulei se au in vecinatatea lor un sistem de bypass. Bypass-ul lasa uleiul sa treaca pe langa filtru cand acesta este infundat, lasand sa treaca si reziduurile.
Daca nu schimbam filtrul de ulei la timp, acesta se infunda si impiedica functionarea normala a motorului. Cand filtrul de ulei este plin de murdarii, uleiul nu poate fi purificat intr-un mod corect si merge spe motor sub presiune ridicata. Consecintele pot costa foarte mult.
Functionarea corecta a motocicletei este foarte importanta pentru a asigura o durata lunga de viata a motorului in diferite conditii. Inlocuirea regulata a filtrului de aer reduce uzura mecanica a motorului si frecarea. Intretinerea regulata va poate salva orice problem in viiotr. Se recomanda schimbarea filtrului de aer la fiecare 6 luni sau la 5000km.
Schimbarea filtrului de ulei nu este foarte complicata si poate fi indeplinita de orice fan al motocicletelor cu suficienta experienta si cunostinte. Este important sa aveti un kit de instrumente, deoarece, de exemplu, aveti nevoie de o cheie speciala pentru a desuruba filtrul. Desigur, incredintarea motocicletei unui profesinist garanteaza reparatia corecta.
Filtrele de ulei sunt de 2 tipuri
Filtre mecanice
Murdariile sunt blocate in momentul in care uleiul trece prin bariera, care este realizata dintr-un material moros de filtrare.
Filtre cu bariere
In acest caz, murdariile sunt indepartate din ulei cu ajutorul fortelor centrifuge sau gravitationale.
Cele mai populare tipuri de filtre de ulei sunt cele care au atat proprietati mecanice, cat si bariere. Sunt realizate dintr-o bariera de filtrare si niste componente, care creeaza un camp de forta. Acestea sunt gata de instalare in carcasa filtrului de ulei.
Unul dintre lucrurile importante, pe care trebuie sa le stim atunci cand schimbam uleiul, este sa urmarim recomandarile producatorului si sa verificam ce fel de ulei trebuie sa folosim.
Nu se recomanda amestecarea diferitelor uleiuri. De aceea, este importnat sa verificati nivelul uleiului o data pe luna.
Cum sa schimbam uleiul si filtrul de ulei:
1. Trebuie sa pregatim un loc si stander potrivit pentru motocicleta, si sa luam toate instrumentele necesare.
2. Trebuie sa indepartam piesele din plastic, care se afla in jurul motorului. Majoritatea motocicletelor sunt echipate cu un kit mic de instrumente pentru a demonta aceste piese.
3. Desurubati capacul pentru ulei, care se afla pe motorul, pentru a scurge uleiul.
4. Asezati un vas sub motocicleta unde se poae scurge uleiul contaminat. Aruncati uleiul contaminat la un loc de reciclare a deseurilor periculoase..
5. Scoatem si inlocuim garnitura cu una noua. Garnitura reprezinta un disc din cupru sau din aluminiu, care ajuta la scurgerea uleiului din dop, scopul lui fiind deformarea sub presiune. Se schimba fiecare data cand schimbati uleiul.
6. Curatam dopul. Varful sau este de obicei magnetic, pentru a atrage perticulele din metal separate de motor. Daca aceste pearticule metalice ajung pe marginea dopului, stergeti-le cu o carpa curata.
7. Lasati uleiul sa se scurga. Folositi instrumentele pentru desurubarea filtrului. Aveti grija sa nu deteriorati sau sa deformati filtrul atunci cand il scoateti, deoarece particulele contaminate pot scurge inapoi in motor. Dupa demontarea filtrului de ulei, verificati daca inelul O n-a cazut. Trebuie sa schimbati si O ringul cu filtrul de ulei.
8. Desurubati si indepartati filtrul plastic, care se afla pe partea laterala a motorului, pentru a curata murdariile. Folosim din nou o carpa curata pentru a curata toate piesele.
9. Instalati noul filtru de ulei prin ungerea O ringul. Fiecare filtru de ulei nou vine si cu un nou O ring, care ajuta la potrivirea lui perfecta. Dupa aceea, uleiul moto se pune pe partea superioare, pentru a-l sigila. Apoi strangeti surubul, folosind un instrument special. Incercati sa nu strangeti excesiv filtrul, pentru a nu deteriora O ringul.
10. Schimbati filtrul, filtrul plastic din plasa, dopul. Odata ce uleiul contaminat s-a scurs complet, care dureaza de obicei cateva minute, luati o carpa si curatati locul murdar. Puneti dopul si filtrul plastic.
11.Urmatorul pas este de a citi instuctiunile motocicletei cu privire la cantitatea de ulei, pe care trebuie s-o folositi. Puneti cu aproximativ jumatate de litru mai putin. Puneti capacul si porniti motorul. Lasati-l timp de aproximativ un minut.
12.Verificati nivelul uleiului dupa oprirea motorului. Pentru acest scop, este bine sa puneti motocicleta pe o suprafata potrivita. Asteptati aproximativ un minut..